Her er Trondheims aller første byråd

Fire menn og fire kvinner skal styre Trondheim kommune fremover. Torsdag kveld ble det klart hvem som skal utgjøre det aller første byrådet i kommunens historie når kommunen skifter til parlamentarisk styringsform 13. juni i år.

Sist oppdatert: 13.05.2024

Foto av det nye byrådet utenfor Leangen gård
Byrådsleder Kristian Dahlberg Hauge presenterte torsdag kveld de sju som sammen med han skal danne byrådet i Trondheim fra 13. juni.

Det nye byrådet dannes i samarbeid mellom Høyre, Miljøpartiet De Grønne og Venstre der Høyre får fire av åtte byråder, MDG og Venstre får to hver.

Det har vært klart en god stund at det blir Kristian Dahlberg Hauge som skal lede det nye byrådet, men nå er altså hele kabalen klar. Trondheims første byråd blir derfor slik:

• Byrådsleder: Kristian Dahlberg Hauge (H)
  • Byråd for sosiale tjenester: Christianne Bauck-Larssen (H)
  • Byråd for finans: Ferhat Güven (H)
  • Byråd for helse og omsorg: Merete Baustad Ranum (H)
  • Byråd for oppvekst: Lucie Katrine Eidem (V)
  • Byråd for kultur, idrett og friluftsliv: Trond Aam (V)
  • Byråd for byutvikling: Lars Viko Gaupset (MDG)
  • Byråd for miljø, samferdsel og næring: Line Fjørstad (MDG)

Det nye byrådet ble presentert på Leangen gård torsdag kveld. Mange familiemedlemmer, venner og partikolleger hadde møtt frem for å gratulere byrådsmedlemmene som skal styre Trondheim kommune fra midten av juni.

Dette er parlamentarisme

Parlamentarisme i kommuner er ganske lik det parlamentariske systemet vi har nasjonalt. Her er en forklaring:

Parlamentarisme i kommuner er en måte å styre norske kommuner eller fylkeskommuner på som er et unntak fra kommunelovens hovedmodell om formannskap. Parlamentarismen i norske kommuner ligner ganske mye på parlamentarismen vi har nasjonalt. Kort fortalt betyr det at Kommunedirektøren og formannskapet erstattes av et Byråd. Byrådet er politisk sammensatt og er avhengig av å ha tillit fra et flertall i bystyret. Byrådet har ansvar for de ulike tjenesteområdene i kommunen. De administrative enhetene er organisert under de ulike byrådsavdelingene.

En kommune med en parlamentarisk styreform har ikke formannskap. Ordføreren leder bystyremøtene og representerer kommunen i offisielle sammenhenger. Byrådslederen er det øverste politiske lederen. Byrådet vil vanligvis få delegert de fullmaktene som formannskapet tidligere har hatt. Det er bystyret som avgjør hvor omfattende delegeringen til byrådet skal være.

I dag er det Oslo og Bergen som styres på denne måten blant de norske kommunene. 13. juni innføres parlamentarisk styringsform i Trondheim kommune.

Næring, miljø og samferdsel

Oppvekst og utdanning

Helse og velferd

Byutvikling

Idrett, kultur og fritid

Fant du det du lette etter?

Gå til toppen

arrow_upward