Unge hjelpere løser samfunnsutfordringer

Det summet av liv på Kalvskinnet under finalen i årets Innovasjonscamp. Over 70 elever presenterte sine løsninger på ulike samfunnsutfordringer. Hvem kom til å vinne førsteplassen for beste innovasjonsidé i Trondheim?

Sist oppdatert: 02.05.2024

Mange elever samlet i fellesområdene på Kalvskinnet under innovasjonscamp-finalen.
Superfinale i Innovasjonscamp, 2024.

I årets Innovasjonscamp deltok 8. klassinger fra 15 av ungdomsskolene i Trondheim. Elevene jobbet i grupper, og fikk velge mellom tre problemstillinger:

1. Hvordan kan vi gjøre Trondheim til et grønnere samfunn?
  2. Hvordan kan vi bidra til at Trondheim blir en mer inkluderende by?
  3. Hvordan kan vi gjøre Trondheim til en smartere by?
Gruppa ChaLyd sammen med løsningen deres.
Blant finalistene var gruppa ChaLyd, som vant skolefinalen på Charlottenlund uka før.

Et stort mangfold av løsninger

I finalen fikk vi presentert idéer om alt fra å generere strøm ved hjelp av vannturbiner i rør for skittent vann og kloakk, til hvordan man kan organisere samkjøring til fritidsaktiviteter via en app.

De 15 skolelagene konkurrerte om seieren i Trondheim. Vinneren ble kåret på grunnlag av en “pitch” hver av gruppene måte holde for en jury, sammensatt av medlemmer fra politikk, næringsliv og Trondheim kommune.

Gruppebilde av årets jury, fotografert i trappa på Kalvskinnet.
Årets jury: Bak fra venstre: Christianne Bauck-Larssen, Politiker for høyre; Jerome Cieza, HMSK direktør i Scale AQ; Lyana Håberg Nedialkova, kommunikasjonsrådgiver i Trondheim Tech Port. Foran fra venstre: Morten Rasch Eliassen, Prosjektleder i Norway Events; Lucie Sunde Eidem, HR og kommunikasjonsdirektør i Scale AQ; Hanna Skjærseth, ordfører i Ungdommens bystyre.

Tro på egen idé

Juryen vurderte idéene med utgangspunkt i fem vurderingskriterier:

1. Kreativitet - har gruppen utviklet en ny, spennende løsning?
  2. Virkning - Vil løsningen virke? Har noen bruk for den?
  3. Gjennomførbarhet - Kan ideen realiseres?
  4. Er løsningen koblet til bærekraftsmålene?
  5. Har elevene tro på egen løsning? Presenterer de den på en engasjerende, faglig og overbevisende måte?

Og vinneren er...

Etter grundige vurderinger, kom den endelige avgjørelsen fra juryen:

Vinneren av årets innovasjonscamp ble idéen “hjelpern”, klekket ut av elevene fra Rosten skole. Hjelpern er en app hvor man kan spørre ungdom om hjelp til å få utført enkle arbeidsoppgaver. I appen skal det være mulig å skrive vurderinger av en jobb når den er blitt utført, og å betale for oppdrag direkte til ungdommen. Løsningen bidrar både til at folk som trenger hjelp enkelt kan finne noen som kan bidra, og til at ungdom får arbeidserfaring og inntekt.

Elevgruppa mottar pokalen
- Det føles veldig bra. Dette var veldig gøy! sier elevene etter at de har mottatt pokalen.

Elevene strålte etter annonseringen. For dem bidro Innovasjonscampen til flere nye erfaringer.

Det viktigste vi har lært er hvordan man utvikler en idé, og hvordan man samarbeider, forteller elevene.

Jurymedlem Christianne Bauck-Larssen fra Høyre.
Vinnergruppa hadde en idé som løser flere samfunnsutfordringer, og den er veldig nær å være klar til å bli tatt i bruk. Det var avgjørende faktorer for oss, sier jurymedlem Christianne Bauck-Larssen fra Høyre.

Alle elevgruppene kan søke om innovasjonsmidler fra Trondheim kommune, hvis de vil jobbe videre med idéen. Gruppene som kom på første, andre og tredjeplass får også pitche idéen sin for ordfører Kent Ranum i juni. I år kom ChaLyd på andreplass, og Robotfisken på tredje.

Ved å holde finalen i fellesområdene på Kalvskinnet kunne også andre kunne komme forbi og få en presentasjon av elevenes idéer. Lokaliseringen var ikke tilfeldig.

Vi håper å inspirere lærerstudentene til å jobbe med innovasjon i undervisningen, forteller Marte Aas fra Ungt Entreprenørskap.

Innovasjonscamp 2023 er et samarbeid mellom Trondheim kommune og Ungt Entreprenørskap Trøndelag.

Oppvekst og utdanning

Bærekraft

Fant du det du lette etter?

Gå til toppen

arrow_upward